Flickan man inte ser…

  • kan vara en flicka som är blyg och tystlåten och håller sig i skymundan.
  • kan vara en flicka som utmärker sig genom att vara väldigt duktig i skolan.
  • kan vara en flicka som utmärker sig genom att vara trotsig och envis.

Utanför hemmets väggar vill säga. Innanför den trygga borgen är det ofta en helt annan scen som utspelar sig.

  • Hon kan styra och ställa med sin omgivning med järnhand.
  • Hon kan få timslånga och starka vredesutbrott, över till synes småsaker.
  • Familjen kan sällan göra någonting om flickan inte är noga förberedd eller med på noterna.

Vid frågan om hon är med på noterna tänker hon: "Vara med på noterna, vad är det egentligen? Kan man vara med på en not? Noter är ju det som gör musik, vad menar hon egentligen? Bäst att jag säger nej. Eller vill hon att jag ska säga ja. -Vet inte."

Jag menar att flickor behöver ett större utrymme i samtalet kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar idag. Det mesta handlar om pojkar, både kunskap, forskning och erfarenheter. Det är en lång väg för att flickorna ska få den rättvisa plats intill pojkarna för att få den förståelse och det stöd de faktiskt också har stort behov av. Flickorna behöver synas. För, om ingen ser, kan ingen heller lära sig mer om vad det är de missar och då kan ingen heller lära sig att hjälpa.

Alla de flickor med svårigheter som inom Autsimspektrumtillstånd och ADHD som så ofta tas för annat än vad det egentligen är. Det som tas för trots, ångest, depressioner, ouppfostran och ”hon kan bara hon anstränger sig” eller kanske bortförklaras med ”om hon bara tog för sig mer”.

Känner du någon förälder, anhörig, pedagog eller vän till någon familj som du tror kan ha nytta av Flickan man inte ser så är det fritt fram att dela med dig av det du läser här. Låt gärna ursprunget var tydligt. Bilderna är mina egna och får endast delas i sitt sammanhang, tillsammans med ett inlägg.

3 thoughts on “Flickan man inte ser…

  1. L

    Hejsan,

    Jag har just hittat hit och har läst och läst och försöker att inte gråta så mycket eftersom jag sitter på jobbet. Har en dotter som är tio år och efter lång tids funderande har vi nu ställt oss i kö för en asperger-utredning. Dottern klarar sig relativt bra i skolan. Hon är smart och har inga problem rent kunskapsmässigt. Däremot är det svårt på raster, med kompisar och så fort något blir annorlunda (någon fröken är sjuk eller annat). Hemma har vi till och från en rent helvete. Jag och min partner har alltid haft inställningen att barn är olika och har stöttat henne så gott vi kan. Vi har läst på, funderat, ändrat förhållningssätt, anpassat vardagen. Typ tusen gånger. Men nu har vi kommit till någon slags gräns tror jag. Har tampats så mycket med tankar om skuld och skam över att jag uppenbarligen inte är tillräcklig som förälder, att jag inte kan ge henne allt det hon behöver. En stor anledning till det är nog att problemen syns mest hemma tror jag - då måste det ju vara vårt fel!?

    Att ta steget och ställa oss i kö för en utredningen var ett stort beslut för oss. För det betyder ju samtidigt att vi varit tvungna att inse att allt kanske inte är "faser" eller "går över" eller "för att hon är lite speciell". Samtidigt är det en lättnad, för det betyder ju att det kanske inte är mitt fel, att det inte handlar om att vi är otillräckliga. Redan nu är vår vardag helt anpassad efter henne. Vi båda föräldrar jobbar 75% för att hinna med logistik och planering runt henne. Vi har valt arbetsplatser där vi kan bestämma våra tider själva för att alltid vara standby. Hennes båda syskon kommer så tydligt i kläm och det gör så ont.

    Egentligen ville jag bara säga tack för allt stöd som jag funnit här, men det blev visst en lång historia det här. Kanske för att det inte finns så många som förstår hur det är att ha ett barn som klarar sig så bra borta, men ändå har så stora behov hemma. Som är osynlig helt enkelt. Tack för all klokskap och alla texter och tips, det betyder oerhört mycket för mig. Hälsningar L

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *